sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Hei hei Heinisuo, Renko

Kun ajat kymppitietä, käännyt Suvipielisen risteyksestä ja ajat vasemmalta ohi Suvipielisistä, päädyt mukavalle pikku patikointireitille: Heinisuolle.

Patikointi alkaa kauniilla metsäosuudella. Oikea polku löytyy seuraamalla puihin kiinnitettyjä keltaisia merkkejä.

Maasto on pehmeän sammaleen peittämää, polku kulkee mukavasti keinahdellen.
Heinisuon kierroksen kävelyyn kuluu vajaa pari tuntia, evästauon pituudesta riippuen.

Matkan varrelta löytyy myös tuhdimpia opasteita. Osa polusta kuuluu Ilvesreittiin.
Opasteita seuraamalla voi käppäillä vaikka Apparalle asti! Täytyypä tulevana suvena katsoa, miten hyvin opastus siihen suuntaan toimii...

Heinisuon yli johtaa hyvin hoidetut pitkospuut. Suon happama tuoksu viestii villin luonnon läsnäolosta. Ompa täällä nähty ilveksen jälkiäkin! Muista elikoista puhumattakaan.

Pitkospuita rakastava koira on täällä kuin kotonaan. Leveillä pitkoksilla isompikin piski pysyy mukavasti.

Pitkosten levennyksillä voi vaikka pitää evästauon, sillä reitillä ei vielä ole nuotiopaikkaa. Keskellä suota voi istahtaa katsomaan, kuinka suota on mukavasti joka puolella.

Heinisuon turve on parahinta hämäläistä luomuturvetta. Se on kauttaaltaan kauniisti katettu paksulla luxus-sammaleella, jonka katsominenkin jo korottaa mielialaa. Saati sitten sille astuminen.

Suolenkin loputtua metsäpolku vie takaisin autolle.
Heinisuo on osava vaihtoehto silloin, kun tunnin parin kävely oikeassa, olkoonkin renkolaisessa, luonnossa riittää.