lauantai 10. syyskuuta 2022

Retki Taivalkönkäälle

Sallan Kansallispuisto on varsin lähellä Oulangan kansallispuistoa. Niinpä Salla-viikkomme aikana piipahdimme myös Oulangassa. Ajoimme auton Kanjonin kurkkauksen parkkipaikalle.
Tuo kuusikilometrinen kurkkauskin olisi ollut mukava käveltävä, mutta me suuntasimme nyt Savilammelle. Ajatuksena oli käydä katsomassa paljon kehuttua Taivalkönkään aluetta.

Olimme nyt isojen asioiden äärellä eli seurasimme Karhunkierroksen opasteita. Pitempi meistä käveli muutama vuosi sitten koko reitin Hautajärveltä Rukalle.

Hieman parkkipaikan jälkeen tulimme kansallispuiston alueelle.

Ohitimme veneiden kuljetusväylän. Sitä pitkin saattoi hinata pienen paatin tai kanootin parkkipaikalta Savilammelle.

Muutaman mutkan ja alamäen jälkeen polku vei meidät lammen rannalle. Tulossa oli todella lämmin elokuinen päivä.

Rinteiden välissä kulkevan polun kautta tulimme Savilammen nuotiopiirille ja autiotuvalle.

Seppo Leinosen piirroksista sai nauttia täälläkin.

Oulanka on riippusiltojen luvattu maa. Karhunkierros on linjattu ylittämään niistä useimmat. Tämä varsin pitkä ripustus vei yli mahtavan Oulankajoen.

Kävelimme Kanjonin kurkkauksen vuosia sitten. Tuolloin käyttämämme polku näköalapaikalle oli nyt suljettuna. Niinpä jatkoimme tyynesti Karhunkierrosta ylämäkeen.

Portaikon kunnosta näki että sitä oli tallottu raskaiden rinkkojen kanssa. Ja hien virratessa.

Mäen päältä löysimme polunriekaleen joka kulki harjanteen suuntaan. Sinne siis.
Tulimme pienelle näköalapaikalle, josta näkyi puiden katveessa juuri ylittämämme Savilammen riippusilta. Sillalla sattui osavasti seisomaan pari retkeilijää.

Lyhyen kurkkailun jälkeen palasimme Karhunkierrokselle eli Taivalkönkäälle johtavalle varsin kuluneelle polulle.

Pienten mutkien ja mäkien jälkeen astuimme Sallasta Kuusamoon ja Lapin läänistä Oulun lääniin... paitsi että läänit lakkasivat olemasta vuonna 2009.

Puikkojoen yli pääsi aika uutta siltaa pitkin. Mahtaako tuo pysyä paikoillaan kevättulvien aikana?

Polku kiemurteli mukavasti kumpuilevassa maastossa. Onneksi saimme kulkea aika hyvin puiden varjossa, sillä aurinko yltyi paistamaan odotettua kuumemmin.
Näillä kohdin vastaamme vaelsi kolmen nuoren miehen revohka joka valui hikeä ja selässä jotenkuten keikkuvia rinkkoja. Hieman tuli sääli poikia, vaikka samalla tiesi että huomenna he olisivat taas täydessä terässä ja innolla vaeltamassa eteenpäin.

Kotvasen tovin kuluttua tulimme korkean harjanteen näköalapaikalle. Olimme jo aivan Taivalkönkään tuntumassa.

Täältä ylhäältä näkyi hienosti könkään pisin riippusilta ja vuolaasti virtaava Oulankajoki.

Laskeuduimme puuportaita könkään laidalle. Matkalla ohitimme autiotuvan joka oli taannoisen tulipalon takia suljettuna. Onneksi ei koko mökki palanut.

Portaiden alapäässä oli nuotiopiiri. Pidimme tässä lounastauon grillaten ja osin savustaen lihapullia ja paprikaa. Hyvä oli myös lepuuttaa kinttuja. Tulistelupaikka oli hienosti rinteen ja kosken välissä.
Ohitsemme käveli vain muutamia Karhunkierroksen kulkijoita. Täällä nukkuneet olivat jo aikoja sitten jatkaneet matkaa ja seuraavat yöpyjät tulisivat paikalle vasta monen tunnin kuluttua.

Elähdyttävän ruokatauon jälkeen ylitimme ensimmäisen Taivalkönkään riippusilloista. Se ei ollut kovin pitkä, mutta sen alla kävi aikamoinen möyrintä. Vesi virtasi villinä ja vapaana.

Astuimme kivikkoiselle saarelle. Tuli tunne että käveli sademetsässä, niin runsas oli kasvusto ja ilma oli kosteaa vaikka kuljimme miltei helteessä.

Kanoottiväkeä ja muita veneilijöitä varten oli paattien kuljetusväylä. Näin meloja saattoi turvallisesti kiertää kuohuvan ja liian vaarallisen kosken.

Seuraava riippusilta ei sekään ollut kovin pitkä, mutta kauniilla paikalla.

Noissa kivikoissa virtaa toisinaan varmaan hieman enemmän vettä.

Viimeistä siltaa varten nousimme portaita hieman korkeammalle.

Tämä oli se pitkä riippusilta jonka näimme aikaisemmin harjanteelta. Sillan alla virtasi vesi innolla eteenpäin. Tämä oli Oulankaa parhaimmillaan.

Sillan jälkeen Karhunkierros jatkui eteenpäin, mutta meidän oli aika tehdä U-käännös ja palata kaikkia hienoja siltoja pitkin takaisin nuotiopiirille.
Täällä oli tosi helppo ymmärtää miksi Karhunkierroksen kulkijat hehkuttavat Taivalköngästä. Olihan tämä siltojen ja koskien ilotulitusta.

Palasimme hissuksiin Taivalkönkäälle laskeutuvien portaiden juurelle.
Oli aika heittää hyvästit tälle hienolle paikalle ja lähteä paluumatkalle.

Jo tutulta harjanteelta oli vielä ihan pakko käydä kurkkaamassa Taivalkönkään maisemia.

Nyt älysin katsoa myös toiseen suuntaan. Siellä olikin hieman levollisempi näkymä.
Samalla tuo rakennus joen rannalla kertoi että täällä on asuttu ja eletty jo paljon ennen kaiken maailman retkeilijöitä.

Ylhäällä harjanteen vieressä oli tyhjä telttailualue ja nuotiopiiri. Pidimme täällä eräänlaisen jälkiruokatauon kahveineen ja kaakaoineen.

Sitten oli aika oikeasti jatkaa matkaa.

Paluumatka tuntuu aina lyhyemmältä kuin menomatka. Vain muutaman askeleen jälkeen poistuimme Kuusamosta Sallaan. Ja Lapin lääniin.
Vastaamme tuli ranskaa puhuva poikajoukko isoine reppuineen ja heidän jäljessään saksaa puhuva pariskunta niinikään isojen kantamusten kanssa. Saivatpa nauttia pohjolan luonnosta parhaassa kelissä.

Jonkin matkaa eteenpäin hoksasimme opasteen, jota seuraamalla näkisimme Oulangan kanjonin.
Lähdimme siis kävelemään näköalapaikalle johtavaa polkua. Se kierteli maastossa sinne tänne ja tuntui ettemme koskaan pääse tavoitteeseen.

Lopulta saavutimme joen ylle nousevan harjanteen. Polku näköalapaikalle itseasiassa jatkui takaisin metsään, mutta meille riitti tämä maisema.
Keikuin kallion reunalla kamerani kanssa ja vasta kun lopetin kuvaamisen tajusin seisovani tyhjän päällä. Tuli kiire pois.

Maisemien ääreltä palasimme metsään. Hieman vanhemmat opasteet näyttivät oikean suunnan.

Ylitimme Oulankajoen vielä kerran Savilammen sillalla. Nuotiopiirillä oli retkeilijöitä jotka reppujen koosta päätellen olivat Kanjonin kurkkauksen kiertäjiä.

Paluumatkalla parkkipaikalle hoksasimme että paattien kuljetusväylä oli itseasiassa oikopolku ylämäkeen. Niinpä kävelimme rakennelman vierustan polkua kunnes olimme parkkipaikalle vievällä tiellä.
Ei se suuri oikaisu ollut, mutta ihan hauska.

Retki Savilammen parkkipaikalta Taivalkönkäälle ( ja takaisin ) oli kaikkine sivupolkuineen osapuilleen 14 kilometriä.
Maisemat reitin varrella olivat hulppeat ja polku todellakin hyvin merkitty.

Tämä oli hieno pätkä Karhunkierrosta, tuota vaellusreittien klassikkoa.