keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Hanssin-Jukka, vanha kamu

Kuva: Hanssin-Jukan hangaari, Tuulonen
Hanssin-Jukka! Pitkästä aikaa!
Oli suorastaan liikuttavaa nähdä lapsuuden muisto hyvässä kunnossa ja taas yleisön keskipisteenä. Aivan, kuin olisi tavannut menneiden aikojen hyvän ystävän.

Mutta kovin pieneltä tuo näytti! Kun itse olin pieni, se oli paljon isompi!

Kukapa 60-luvulla Hämeelinnassa asunut ei olisi käynyt Hanssin-Jukassa kahvilla! Tai jätskiä syömässä...
Harvoin sen siivelle pääsi istumaan, mutta jo koneen ympärillä kävely oli tosi jännää.

Monien muistojen lentokone on nyt kaikkien ihailtavana kauppakeskus Tuulosessa, valtateiden 10 ja 12 risteyksessä.

Hanssin-Jukka (DC-2) rakennettiin 1935. Se toimi aluksi Hollannissa KLM:n matkustajakoneena.

Vuonna 1940 se siirtyi Suomeen Ruotsalaisten keräämillä lahjoitusvaroilla.


Hanssin-Jukka toimi sodan aikana pääsääntöisesti kuljetuskoneena.

Ajoittain sitä käytettiin myös haavoittuneiden siirroissa.

Hanssin-Jukka lensi viimeisen lentonsa 1955.
Vuosina 1959 - 1974 kone oli Hämeenlinnassa kahviona. Kun kahvio ei enää tuottanut tarpeeksi se jäi romuttumaan säiden armoille. Karjalan lennoston kilta osti sen 1983.

Hanssin-Jukka on entisöity kevään 1944 asuun. Entisöinti aloitettiin 2010 ja se on toteutettu pääosin talkootyönä.

Sininen hakaristi oli ruotsalaisen Eric von Rosenin onnenmerkki. Hän lahjoitti Suomen ilmavoimille sen ensimmäisen koneen 1918. Von Rosen oli ideoimassa myös Hanssin-Jukan ostoa Suomeen.

Kauppakeskus Tuulosen hangaarissa Hanssin-Jukan sisälle pääsee kurkistamaan.
Koneen matkustamo näyttää enemmän linja-autolta, kuin lentsikalta.

Lähimpänä kameraa oleva istuin oli Mannerheimin vakipaikka.


Finnairin tekniikka kunnosti koneen alkuperäiset, sään armoilla olleet moottorit museokuntoon.





Tässä tiedonhaluisille nippelitietoa.







Jos ei sadepäivinä keksi mitään tekemistä, kannattaa piipahtaa moikkaamassa vanhaa ystävää!






2 kommenttia: